Sunday, February 24, 2008

antara yang "comel" dengan yang "perkasa"...


semalam, 22 feb 2008 team debat Bakti Permai bertemu team Restu dalam arena perdebatan untuk merebut Piala Naib Canselor.....di kafe kembara..

antara yang "comel"(Restu-pencadang) dengan yang "perkasa"(Bakti Permai-pembangkang)......hakim2 (yg aku xtau pe masalah diorang) pilih yang comel untuk ke peringkat seterusnya.......(separuh akhir).
usul: kelestarian alam sekitar lebih baik daripada pembangunan ekonomi.

masa nak umumkan siapa yg menang, aku cuba escape dr yang len....terkejut. tapi aku terima. tawakalku sepenuhnya pada "Yang Adil"...

mulanya rasa xpuas hati gak bila yg comel yg dipilih utk ke 1/2 akhir...tp pastu rasa lega gak...tp bila pk2 balik, mcm !@$^%&^*(&()_)+_+_+)*^$##^#@@^*87 jerr..........(xterhambur dgn kata2). xmarah ngan restu yg mmg xntah ap2...tp angin ngan hakim yg bengong lagi bangang.....xsekolah ker?? huhu...emo plak.

mana x nyerrrr....
1. restu bwk sal kelestarian a/s yg langsung xjwb usul. (dlm kamus dewan iii, lestari = xberubah, kekal). dlm konteks semasa, a/s dah tercemar....xkan kt nk kekalkn yg tercemar kot. diorg dok ckp sal babylon yg musnah sb pembangunan eko, sal sejarah....kalo nk cakap sal tu...bek debat usul ni sebelum revolusi industri....

2. restu claim yg a/s tu tanah, air, oksigen n bla bla...tp sbnrnye...aku pun sebahagian dr a/s gak. cicak n biawak kt tasik harapan pun a/s gak...
diorg sempitkan skop......hmmm..kurang bijak la diorg neh........

3. 1st speaker jnji nk ckp sal politik n sosial, tp sal politik xjwb pun. pertikaian pun xjwb. biarpun aku tau tektikal perdebatan...........aku still xpuas ati gak.

4.diorg (pencadang) ckp "mencegah > baik dr mengubati". cam aku ckp td, dlm konteks semasa, kalo kita nk melestarikan apa yg da skang....kita akan kekalkan yg dah tercemar...(sapa berani kata yg a/s skang xtercemar??). dgn a/s yg da skang, kita kita dh xboleh cegah saja...............kita kena mengubati!!
skop pambangkang plak, diorang tunjukkan masalah a/s yang perlu diubati. untuk "mengubati", kita perlukan 3 perkara....1. pendanaan 2. kepakaran 3. teknologi...........yg semua tu dapat dibantu dgn pembangunan ekonomi.
tapi malangnya................hakim bijak pandai di usm xcerap semua tu.
usulkah yg bersalah atau hakim2 tu yg bangang??

5. sedari bangun penggulung pencadang-budak pmpn dr sabah tu-dh gagap. tersekat2. xyakin langsung. kan dh kena psiko ngan a.azmil...huhu.. mmg bunuh diri..........................berbanding pengulungan pembangkang. bukan nk puji...tapi amin mmg layak menerima pujian sb selama ni dia berlatih buka konsep n tetiba kena jd penggulung. tp aku heran. asal diorang bleh menang gak...?? akukah yg bersalah atau hakim2 tu mmg bangang??

6. bangang x bangang hakim..........bleh diorang bagi 1st speaker restu jd best speaker?? walhal 2nd speaker restu tu budak junior debat varsiti n a. azmil tu plak senior varsiti yg bertemu UM dalam Debat Integriti awal feb dulu.. aku...........sangat............hairan...................

7. kenapa bleh beza 2 mata jer ant pencadang ngan pembangkang?? punya la xlogik sb sah2 pembangkang kuasai perdebatan mlm tu......gila restu kena hentam dlm debat terbuka...7 fact lwn 14 fact sapa lg strong? dlm debat terbuka pun pencadang asyik bidas tanpa fact sedangkan pembangkang yg bangun xpernah xlontar fact baru..aku xpaham pe masalah hakim2 ni...

8. penggawa cahaya gemilang sbg hakim...................ntah la...sepatutnya xleh sb kalo mana2 team ni mng, diorg mungkin akn bertemu CG. so, dalam kes ni.....kalo yg perkasa menang, adakah penggawa CG akn biarkan yg perkasa tu lwn CG?? hoho....pk2 lah sendiri.

9. bukan berniat saja2 nk hentam CG melainkan aku mmg BERHAK!! da kerrrr patut diorang juzt simply pick team mana yg akn bertangding kat kafe indah?? patutnya bg CG coz humble la sket coz korang tu tuan rumah.................xpun............undi la team mana yg TERPAKSA bertanding kt kafe...........huh!! asal xwat kt padang minden kerr padang kawad kerr...kan melestarikan alam sekitar??

10. stand mic......................aku yg memegang mandat sbg pengurus perlu la jaga kebajikan pendebat2 aku.......n bila aku tgk da mic jerr ats meja n xda stand dia, aku g la tnya budak YUSRINA yg 1 major ngan aku tu...................................tanpa budi bahasa, dia ckp "diorang tgh g carik"....xpandang pun muka aku...................sapa yg xberangin?? jwb elok2 xleh??

11. dlm usul, da perkataan "lebih baik" n ia perlukan perbandingan antara kelestarian alam sekitar n pembangunan ekonomi. kalo tny budak sek men pun diorg tau. tp aku xpaham pe demand hakim2 tu...............restu yg tunjukkan hanya kelestarian a/s n xsentuh pun sal pembangunan ekonomi bleh menang walhal makcik jual air kat kafe tu pun dengar camne pembangkang tunjukkan kenapa kita perlukan pembangunan ekonomi lebih dari a/s.
aku x tahan lagi dah.....................hakim2 tu mmg bangang!!
huhu.........sorry to say............

to a.azmil: thanks 4 everythings...kalo a.azmil xdatang.....sy pun xtau nk mula dari mana. n sorry......i'm not a perfect manager.

to amin: bagus...ko xpenah sebagus neh...huhu.. n tahnks 4 everythings....sorry coz aku byk susahkan ko...

to rama: sorry coz rasa cam xbyk membantu......n tahnks sb walaupun bz ngan mpp masih sanggup curi masa utk dtg latihan debat. thanks 4 ur commitment...

to a.anas: wan mintak maf sesangat coz asyik push a.anas..........kalo a.anas takut, wan lagi takut....sorry yer... n time kasih atas komitmet yg xberbelah bagi utk family neh..
mlm tu.....wan cuma harapkan yg termampu dr a.anas..bukan yg terbaik..

to alie@alief: aku mintak maf sb taburkan janji2 kosong. mmg aku plan nk tukar ko jd pendebat simpanan............tp mlm tu bila ruang tu dh terisi ngan nama a.ye.....aku xsampai ati plak nk potong nama dia dpn sume org.....sorry sesangat..tp aku harap ko faham....ni utk team....bkn tuk sapa2. n thanks coz sudi bergaduh ngan aku....eh eh...coz bantu aku handle benda alah ni....n aku mintak maf sal "malam tu".

to nisa, akma, a.lan, a. ye,jee n shu.............................thanks 4 everythings.................xterucap rasanye...
n sume2 yg datang support team bakti ari tu.................tima kasih bebanyak....kalo nk ckp sorg2....xterbilang rasanye.

pada semua yg mengenali diri ini......eh eh silap....pada semua family dbt bakti........................................................aku mintak maf sb aku bukan pengurus yg baik..mcm mana aku xsuka org paksa aku, mcm tulah aku kalo bleh xmo paksa org....n kalo aku sampai tahap memaksa korang..............ckp la.....aku xkan "paksa" korang lagi...huhu...

aku dh letih...............................begitulah aku n beginilah aku...

No comments: