Monday, March 24, 2008

sampah dan menyampah -aku xbersalah!!



erm...camne nk start arr.. ntah la....mmg aku dilahirkan tuk anti-sampah kot. sampah mmg isu sensitif dlm hidup aku n ntah la camne rakyat Malaysia yg len bleh sesuke ati jer buang sampah merata-rata. uff...kekadang rase cam berasap-asap kepala bila tgk da org buang sampah. xder kesedaran langsung atau dengan kata mudah faham......X BERTAMADUN!

adik aku penah buang sampah skali depan aku bila dia kuar jer dari keta. n aku yg xder ayat nk 'sekolahkan' dia terus angkat tangan. haa....kn dh kene sekeh depan public. padan muka...len kali buang lg sampah merata-rata.

erm...banyak story sal isu sampah yang nk share...n harap2 'koleksi' pengalaman aku ni xbertambah lagi dah. hopefully story ni jadi ingatan tuk aku n org lain.. sekadar mengingatkan.

kisah 1
hari tu hari sabtu, n aku ajak rumate aku skang ni g umah kak aku. dalam bas xder paper yg berlaku atau aku yg xsedar apa yg berlaku.. n bila bas sampai kat Sg. Tiram, da 2 3 org mat Bangla ntah nk g mana turun. n......dengan xrasa bersalah langsung dia buang beg plastik yg kaler hijau tu dalam sungai. ya Allah...betapa aku geram masa tu tuhan jer yg tau. bayangkan....kita rakyat Malaysia pun x sesuka ati buang sampah camtu...dia yg datang belum tentu ngan permit sah buat camtu. pe!! ingat kerajaan Bangladesh BAYO gaji PBT! kalolah aku ultraman....aku dh fire bg rentung mat bangla tu. how can i say...........

kisah 2
ari tu aku baru balik dari komtar. turun bas n tetiba da nmpak budak perempuan buang sampah (beg plastik kaler hijau) dalam longkang pas dia amik aiskrim dia yg asalnya dok dlm plastik tu. rasenye umo budak tu dalam 13 tahun kot. erm.. sekali lagi aku diduga...... n yg paling sakit ati...aku tgk dr mula dia amik aiskrim dia n dia buang plastik tu n masa tu jugak dia nampak aku tengah 'berapi' tgk dia. tapi dengan xtau malu dia cakap kt aku "jangan buang sampah di merata-rata tempat". aduh...saper yg xangin. kalo adik aku...dh tentu kene sekeh sampai nangis.

kisah 3
aku da discussion kt damai kafe n depan meja aku da couple yg 'main susun2 ayat'. lantak la..xkisah pun...yg aku sakit ati.......boleh si kayu tu makan kuaci n kulit tu buang jer kat lantai. Ya Allah....student ke camni?? honestly, sbg student 1 kampus ngan diorang...aku malu!! masa tu, aku xtau camne nk 'sekolahkan' budak tu. rase cam nk hantuk jer kepala laki-bini tu kt dinding.

kisah 4
aku dalam bas. kat trafic light. pastu aku nmpak da 1 family dlm 1 keta hitam. chinese rasenye. Allah maha besar. tetiba jer si driver turunkan cermin tingkap n koyak 2 helai kertas (surat rasenye) n buang camtu jer. tengah jalan. masa tunggu lampu hijau. tengoklah.... betapa bengong nya rakyat Malaysia.. (sorry to said).

kisah 5
petang tadi. dalam library. terbukti mentaliti rakyat Malaysia mmg kena program balik. aku malu da coursemate camni. how can i say..... tadi aku jatuhkan sekeping kertas (yg dh boleh dikatogeri sbg sampah) yg kitorng guna untuk mengundi calon editor n aku xtau kertas tu saper punya. pastu aku tanya la saper punya kertas ni sambil aku terkial-kial nk amik balik. n da sorang sahabat ni cakap..." ala...buat xtau jer". hmm....berasap telinga aku. x bertanggungjawab n pastu berani ajak aku skali. ingatkan member yg mmg dah ader kes jer...ketidak mmg kene sembur ngan aku. bab sampah jangan wat main ngan aku. grrrr...sakit ati betul. walhal aku bleh kira berape banyak bakul sampah yg da dlm kt basement tu.. haila...sedarla kawan. camne nk jd wartawan kalo isu camni pun pandang sebelah mata jer...

hmm....ntah la. da jgk aku kerahkan otak aku tuk cari 1 cara tuk 'sekolahkan' rakyat Malaysia yg xda kesedaran ni. tp selain guna bahasa...cam xda cara lain lagi dah. n aku still mencari kaedah yg berkesan tuk 'sekolahkan' orang2 'ni'. kalo belasah org n pastu xkene saman kerr ape ker...dh lama aku belasah sorang2. so....sesaper yg da idea....sudi2 la share ngan aku.

aku begitu dan aku begini.

No comments: