Tuesday, May 13, 2008

Sudah Terhantuk Baru Tergadah


wawawa...padan ngan muka sume org. padan muka!!padan muka!! sebab per....sb krisis bekalan beras skang arr. huhu..tu la. dulu ni xmo beringt. skang baru la YB nun. YB nin nk g tinjau kawasan tanah terbiar tuk wat kawasan tanaman yang sesuai kat citu n bla bla bla...

hmm....nak tau. bukan sekali dua kalo aku balik kampung kat Kedah nun aku sakit hati. mana xnya. kawasan tanaman padi boleh diorang timbun tanah merah nak buat rumah. buat rumah teres babe!! rumah!!

bengong betul pemaju or orang persendirian yang wat umah atas tanah bendang. bengong tahap x pikir masa depan. beli tanah bendang, pastu buat umah beso2, pastu beras, import dari Thailand. import. import n import.

ni kes 4 5 tahun lepas. dah x guna dah nak cter panjang2. orang yang dok kat umah tu pon dah beranak pinak dah. hisyy... kalo nak cakap aku salahkan orang lain bila timbul krisis beras ni, korang salah. sebab....3 4 tahun dulu lagi bila aku tengok banyak rumah2 dibina atas tanah bendang aku mmg dah angin. sejak 'sedar' yang kerajaan Malaysia eksport beras Malaysia n import beras2 dari Thailand, Vietnam n [hanya diorang yang tahu] dulu lagi.

macam yang aku cakap tadi, dah xguna nak kesalkan apa yang dah jadi. skang paling kesian kat golongan berpendapatan rendah, petani, nelayan n orang yang wat keje2 kampung. korang bayangkan, diorang mmg dah xder sen. nak makan nasi g beli beras timbang. tu yang ok sket. yang xok g beli beras hancur yang orang bagi makan ayam itik nun. bayangkan.....peritnya hidup.

pastu, pulak.. nak suruh rakyat kawal pemakanan. yang suke membazir tu boleh gak arr cakap macam tu. tapi kalo kena orang2 yang keje guna tulang empat kerat tu catu makanan, boleh ke? abis, kalo makan mee ker, makan roti canai kerr....ingt boleh kenyang? aku yang sehari sekali g kuar wat xsment n pastu lepak kat opis jer pun perut xtahan, ni kn pulak diorang tu. kalo xder tenaga camne nak wat keje.

pastu orang2 kampung lak. kalo x makan nasi diorang nak makan ape?? mee jugak?? kang harga mee pulak naik. huhu...[aku x bersalah] hah....kalo diorang x masak nasi, xkn nk makan ubi kayu. or xkan saban malam nak kuar g carik kedai makan. kalo 3 org g makan selama seminggu, campor2 dah boleh beli sekampit beras cap manggis..[beras paling murah aku jumpa walaupun kononnya bekalan cukup skang ni.] tu belum oder minum lagi tu.
haila.....

hah...2 malam lepas. aku g makan kat belakang Balai Polis Dato' Keramat. deretan kedai kat situ mmg banyak arr. orang laks ramai. pastu...skali aku decide arr nk makan kt gerai MAJID SPECIAL CAMPOR-CAMPOR [ huhu...bagi publisiti sket kt kedai ni sb aku sakit ati xabis lagi] pastu member aku ni oder la nasi goreng ayam. pastu cam xder pe je kat situ aku pon oder arr nasi goreng special. 5 min pastu, datanglah pinggan nasi member aku ni. hah sudah!! ayam der seketul atas nasi tu. pastu der 2 keping timun. atas timun taruk sos.

masa tu aku dapat bayangkan camne la nasi goreng special aku tu. yeah....correct!! nasi goreng sejuk. pastu dia timbun atas nasi tu telur goreng [12'] daging masak per ntah dia potong kecik2 [ingt aku mintak daging nk cicah ketupat kerr?? 32'] ayam goreng potong [53'] pastu timun 2 keping atas der sos [standart].

pegrh....kira nasib baik arr ari tu aku lupa bawak mp4 aku. ketidak tau la...skali pic tukang masak tu pun aku amik. kt menu, nasi goreng special RM 4.50. skali g bayo RM 5.00. pergh!! mmg aku reject arr kedai tu. kedai yang xkan aku g selagi terdaya.

hmm...how can i say....aku itu dan aku ini

No comments: