Thursday, April 10, 2008

Kapitalis



br tadi kuar makan kt kafe sorang2. dah 2 hari aku x makan.....n disebabkan dah xder pilihan..
kedai sume tutup melainkan kedai roti n pak ku jer... aku oder la nasi goreng ayam.

tunggu punya tunggu, siaplah nasi goreng aku. [bukan dia goreng fresh arr]. skali bayo...gulp. RM 2.80. bior betul.....

dlm kes ni aku bukan berkira sgt bab makan... sb nk masuk perut aku gak. tapi yg herannye...kali terakhir aku makan kt situ nasi goreng ayam dia baru RM 2.50. tapi 12 + 5 =17 bulan lepas arr.. ish...naik RM 0.30. ish..ish.. ni br kisah kedai nasi goreng pak ku.

kisah kedai nasi campur ujung ni lak lagi kapitalis! nak tau pesal....? ari tu. aku g makan. lewat gak arr..dalam kol 3.30 camtu. lauk pun yg org xmo je la yg tinggal kt aku. x kisah arr. tapi yang menyayat hati...skali masa tengah pilih2 lauk tu, si tauke kedai tu bleh lak bising2 sampai dengar 1 kafe. hehheh lawak lak [dia ingat umah dia gamaknye]. dia bising sb custmr amik kuah jer...x amik lauk. kuah kering...lauk banyak lagi. tumpang simpati pun ader gak...

tapi yang paling x tahan dengar.......dalam bising2 tu, boleh dia merepek camni......> "budak2 ni....tengok arr....esok, diorang amik kuah pun aku nk charge!!"
gulp!! ceh! masa tu...xder nk simpati dah. aku rs cam nk tinggal jer pinggan nasi kat situ. gila punya kedekut!! dah la sememangnya nasi kat situ mahal. x mesra pelanggan lak tu. cabuk betul! memang dasar kapitalis arr. awal2 lagi dah niat camtu. x masuk rezeki tuk esok baru tau.

ish...kisah kedai kapitalis ni mmg xkn abis.
>> semester lepas, pasembur kat kedai yg jual nasi lemak pepagi nun RM 1.60 jer. sekali buka sem ni.....RM 2.00. ntah aper yang diorang tambah dalam tu ntah. nk kata bertambah n nampak bertimbun, x pulak aku nampak perbezaan. samer je. mmg dasar kapitalis arr.

haila...pe nk buat. selagi dok sini.....selalu2 jer nipis poket. aku kah yang bersalah atau sistem kapitalis yang bengong??

aku begitu dan aku juga begini.

No comments: